Emocinis valgymas. Patarimai, kaip jį atpažinti ir įveikti

Ar dažnai griebiesi ko nors saldaus ar kaloringo, kad nusiramintum kai patiri stresą, pyktį ar liūdesį? O gal valgai iš nuobodulio? Jei taip, greičiausiai valgai dėl tam tikrų emocijų, o ne dėl jaučiamo alkio. 

Kuo labiau pasiduodi emocijoms ir jas “užvalgai”, tuo labiau tikėtina, kad neišvengsi papildomų kilogramų, kurie taip pat nekelia gerų emocijų. 

Šiame straipsnyje papasakosiu Tau:

  • kas yra emocininis valgymas ir kokios jo priežastys?
  • kaip atskirti fizinį alkį nuo emocinio?
  • kaip įveikti emocinį valgymą?

Emocinio valgymo priežastys

Psichologai teigia, kad emocinis valgymas parodo, jog asmuo turi kokių nors emocinių problemų. 

Psichologų teigimu, maistas yra malonumą suteikiantis dalykas. Emociniam valgytojui jis padeda nukreipti dėmesį nuo sudėtingos situacijos bei padeda nuslopinti kylančias neigiamas emocijas. 

Valgis padeda kuriam laikui užsimiršti, todėl daugelis taip stengiasi atbaidyti nemalonius jausmus: pyktį, baimę, nerimą, gėdą, vienatvę, liūdesį. Labai dažnai žmonės užkandžiauja kai apėmus nuoboduliui ar tuštumos jausmui. 

    

Vienas pagrindinių emocinio valgymo kaltininkų yra stresas. Šiais laikais dauguma žmonių bando visur suspėti, nuolat skuba atlikti darbus. Nuolatinis skubėjimas ir dėl to patiriamas stresas padidina hormono kortizolio lygį organizme. Būtent šis hormonas sukelia potraukį saldžiam, sūriam ir riebiam maistui. Taigi, suvalgius tokio maisto mus akimirksniu užlieja energija ir malonumo, pilnumo jausmas. 

Kita dažna priežastis - vaikystės įpročiai. Ar žinojai, kad būtent vaikystėje susiformuoja svarbiausi valgymo įpročiai? Kaip tai susiję su emociniu valgymu? 

Jei tėvai vaikui nuliūdus, tėvai jį guodžia pasiūlydami ledų ar kitų saldėsių, didelė tikimybė, kad vaikui užaugus jis saldumynais įveikinės visas neigiamas emocijas. Arba tarkim tėvai meilę ir susirūpinimą išreikšdavo užkandukais, tai tikėtina, kad ateityje, kai norėsis meilės ir rūpesčio, mes dažnai lepinsimės tais pačiais užkandžiais. 

    

Fizinio ir emocinio alkio skirtumai

Tam, kad suprastum ar esi emocinis valgytojas, reikėtų išsiaiškinti kaip atskirti fizinį alkį nuo emocinio alkio. 

Fizinį alkį galima lengvai nustatyti - jis neatsiranda iš karto, o vystosi palaipsniui. Pavyzdžiui, praleidi pusryčius ir jau po kelių valandų pradedi jausti vis stiprėjantį alkio jausmą, skrandis tą labai aiškiai išduoda. Atvirkščiai, emocinis alkis yra staigus, spontaniškas ir sunkiai nuspėjamas. 

    

Kai esame fiziškai alkani, maistui nesame labai išrankūs, mums tinka tai, kas yra šaldytuve. Kalbant apie emocinį alkį, labiausiai norisi riebių arba saldžių produktų. 

Taigi, emocinis valgymas yra nesąmoningas, kol suvoki kas nutiko ir jau esi suvalgęs visą plytelę šokolado. Ir netgi tada nesijauti sotus. 

Labai dažnai emociniai valgytojai jaučia kaltę, gėdą, savigraužą suvalgę per daug maisto. 

Nori sužinoti, ar esi emocinis valgytojas? Atsakyk į keletą klausimų: 

  • Ar patiriant stresą suvalgai daugiau? 
  • Ar dažnai persivalgai?
  • Ar atlikus gerą darbą apdovanoji save maistu?
  • Ar valgant jautiesi saugiau, ramiau? 

Kaip sustabdyti emocinį valgymą? 

Kaip išeiti iš šio užburto rato, kai dėl emocijų valgai, tada graužiesi, kad valgei ir vėl, apėmus neigiamoms emocijoms, valgai? 

Manau išeičių ir galimybių įveikti emocinį valgymą yra, todėl dalinuosi, mano nuomone veiksmingiausiais: 

Ieškok alternatyvių nusiraminimo būdų išgyvenant neigiamas emocijas. Neigiamas emocijas “užvalgius”, mes jų vistiek neišsprendžiame. Todėl reikia ieškoti kitų būdų nusiraminti šioms emocijoms užplūdus, pavyzdžiui, išeiti pasivaikščioti pasivažinėti dviračiu, riedučiais. Jautiesi vienatvę ar liūdesį? Vietoje saldumynų verčiau paskambink draugui. O pavargus po sunkių darbų pasilepink vonia ar masažu. Nuobodulį puikiai padės įveikti mėgstama veikla - gera knyga, filmas, aktyvi veikla ar net namų ruoša. Keisk veiklas, kad išsiaiškintum, kuri veikla labiausiai tave atitraukia nuo neigiamų minčių ir padeda nurimti. 

 
  

Dar keli patarimai, kurie pravers spręsti 

emocinio valgymo problemą



  • Rašyk maisto dienoraštį. Mitybos dienoraštis gali padėti suprasti emocinio valgymo priežastis, ypač kai stebima ir užrašomi visi atvejai kai norisi prisivalgyti. Į dienoraštį reiktų rašyti ne tik maistą, kurį valgei, bet ir emocijas, kurias jautei, vietas, kuriose buvai ir žmones, su kuriais valgei. Visa tai padės pamatyti, kokioms emocijoms esant, labiausiai kyla emocinis alkis ir su kuo tau reikėtų padirbėti. 


  • Maitinkis sveikai. Taip pat svarbu įsitikinti, ar gauni pakankamai maistinių medžiagų. Jei valgai nesubalansuotai , gali būti labai sunku atskirti fizinį alkį nuo emocinio. Jei maitinsiesi sveikai ir reguliariai visą dieną, bus lengviau pastebėti kai norėsis maisto iš nuobodulio, liūdesio ar streso. Vistiek sunku? Pasiruošk sveikų mažai kalorijų turinčių užkandžių nenumatytiems atvejams, kai norėsis valgyti iš liūdesio ar kitų emocijų. 
 
  • Stenkis valdyti savo potraukį. Išties sukylus emocijoms, gali atrodyti, kad nebegalime savęs valdyti. Tačiau taip nėra. Pasistenk bent minutei nurimti, išgerk stiklinę vandens ir pagalvok, kaip jautiesi, ar tikrai esi alkanas, kodėl nori dabar griebtis maisto. 
  • Keisk įpročius. Kai esame pailsėję, daug lengviau įveikti kylančias problemas ir priimti neigiamus jausmus. Todėl svarbu ugdyti sveikus kasdienius ritualus: fizinė veikla (pasivaikščiojimas, bėgiojimas, joga ir kt.) kokybiškas miegas ir bendravimas su aplinkiniais yra labai svarbūs. 

    

Žinoma, nesitikėk greitų pokyčių, tai sunkus darbas, tačiau pabandyk į emocinį valgymą žiūrėti kaip į galimybę geriau pažinti save ir savo jausmus. Visų aukščiau pateiktų patarimų laikymasis padės su lyg kiekviena diena pažinti geriau save ir formuoti sveikesnės mitybos įpročius. 

    

Taip pat noriu pabrėžti, kad jei nekreipsi dėmesio į emocinį valgymą ir nesistengsi sau padėti, gali iššaukti valgymo sutrikimus. Jei manai, kad negali kontroliuoti šio valgymo įpročio, kreipkis į gydytoją ar dietologą, kuris padės išspręsti emocinio valgymo problemas. 

Ar jauti, kad kartais “užvalgai” savo emocijas? Pasidalink savo patirtimi.

pvGrdPQKvQ-GVOe9Qg-KprY7pqz1NgHQajgq7F-K8LQ6Iv-2bHIbH32DFqwYNKk7BK_0U3_rguo856G-sffwll5F-iAG-LubSYEbMH9XcBE9jLIRcwZNPIkiGTf1Zw

“Žalioji dėžutė” misija - padėti atrasti kelią į sveikesnį gyvenimą ir geresnę savijautą. Dirbame tam, kad galėtume dalintis savo sukauptomis žiniomis ir parodyti, kad natūralios priemonės yra be galo naudingos ir veiksmingos. Mūsų klientai pamilo TOP produktus – inovatyvius rutuliukus su pelynu “Ponas Baubas” ir skaidulas “Drakonas”. Tai produktai geresnei savijautai, svorio mažinimui ir žarnynui. Mes žengiame koja kojon kartu su savo klientu, padedame išmokti sveikiau maitintis, suformuoti naujus įpročius savo gyvenime!