Protarpinis badavimas – naudingas ar žalingas?

Paskutiniu metu vis dažniau girdima frazė „protarpinis badavimas“. Ir žinoma, natūraliai iškyla klausimas – tai dar viena madinga dieta ar tinkamas būdas sureguliuoti svorį bei geriau jaustis? Norime padėti suprasti, kaip veikia protarpinis badavimas ir kokia jo nauda organizmui, kam šis metodas netinka. Beje, protarpinis badavimas nėra tik mada, tai mokslininkų pagrįstas būdas saugiai numesti svorio ir pagerinti bendrą savijautą.  

Kas yra protarpinis badavimas?  

Protarpinis badavimas yra laikotarpis, kurio metu mūsų organizmas negauna maisto. Ši būsena organizmui yra natūralus procesas ir nėra laikoma tikruoju badavimu. Protarpinis badavimas turi labai daug pliusų:   
  • padeda norintiems sulieknėti 
  • padeda sumažinti liemens apimtis 
  • teigiamai veikia mūsų atmintį 
  • sumažina organizme vykstančius uždegiminius procesus 
  • pagerina miego kokybę 
  • padeda sumažinti alkį 
  • sumažina norą užkandžiauti 
  • atsiranda daugiau energijos 
  • sulėtina senėjimo procesus 

Tuo metu, kai organizmas negauna maisto, jis naudoja gliukozės atsargas. Tuomet, kai jų neužtenka, organizmas ima imti energiją iš riebalų. Ir būtent protarpinis badavimas padeda efektyviai deginti riebalus. Per tą laiką, kai organizmas negauna maisto, sudeginama nemažai riebalų. Dėl šios priežasties labai gerai krenta svoris, mažėja riebalinis sluoksnis, suaktyvėja medžiagų apykaita. Be to, džiugina tai, kad pakankamai greitai atsikratoma pilvo riebalų.  

Kiek valandų reikia nevalgyti?  

Galima atrasti įvairių laiko intervalų. Tačiau rekomenduojama, kad tai būtų 16 val. laikotarpis. Tai reiškia, kad 8 val. Jūs valgote, o likusias 16 val. Tarsi badaujate. Mažiausias rekomenduojamas laikotarpis 12 val. Jei nevalgysite mažiau valandų, nepasieksite jokių efektyvių rezultatų.  

16 val. intervalas laikomas nuo paskutinio ir pirmo Jūsų valgio. Tad svarbiausia nuspręsti, kaip susidėlioti mitybą. Dažniausiai tenka atsisakyti vieno iš dienos valgių - pusryčių arba vakarienės. Svarbiausia atsižvelgti į savo organizmą. Jei įprastai nevalgote pusryčių, tai nebus sudėtinga. Svarbiausia liks išlaikyti reikiamą valandų intervalą.  

Protarpinio badavimo nėra būtina laikytis kiekvieną dieną, tai galite daryti ir 2 – 3 dienas per savaitę. Poveikį vis tiek pajusite. O tomis dienomis, kai pilnai nesilaikote protarpinio badavimo, per 16 val. Laikotarpį pasistenkite vengti angliavandenių. Valgykite daugiau baltyminio maisto, tai padės paskatinti organizmą deginti riebalus. Kadangi Jūsų organizmas negaus energijos iš papildomų angliavandenių.  

Laikantis protarpinio badavimo pasistenkite vengti užkandžių. Tačiau tokiu atveju, jei norite numesti svorio. Tačiau užkandžiai turėtų likti pas tuos žmones, kurie užsiima aktyvia fizine veikla ar nesiekia numesti svorio.  

Ar protarpinis badavimas tinkamas bet kam?  

Protarpinis badavimas nėra tinkamas visiems žmonėms. Jo nereikėtų laikytis žmonėms, kurie turi valgymo sutrikimų (tai galioja ir tiems, kurie turėjo tokių sutrikimų praeityje), sergantiems 1-ojo tipo diabetu, sergant onkologinėmis ligomis, esant kepenų, inkstų disfunkcijai, turint skydliaukės sutrikimų, sergant širdies kraujagyslių ligomis, jei yra pašalinta tulžies pūslė. Taip pat protarpinis badavimas nerekomenduojamas besilaukiančioms ar maitinančioms mamoms, vaikams, jaunuoliams ar garbingo amžiaus žmonėms. Protarpinis badavimas nerekomenduojamas ir turintiems priklausomybių nuo narkotinių medžiagų, alkoholio.  

Ar protarpinis badavimas sukelia šalutinį poveikį? 

Kaip ir bet koks mitybos ar gyvenimo būdo pakeitimas, taip ir protarpinis badavimas gali sukelti šalutinį poveikį. Ypatingai, jei Jūsų organizmui trūksta vitaminų ir mikroelementų. Pirmą savaitę gali būti juntamas nuovargis, galvos skausmas, gali būti silpna, svaigti galva, atsirasti pykinimas. Taip pat kartais žmonėms, pakeitus mitybos įpročius pradžioje gali atsirasti nuotaikų svyravimas. Todėl protarpinio badavimo nerekomenduojama laikytis depresija sergantiems žmonėms.  

Bet koks šalutinis poveikis organizmui juntamas todėl, kad kūnui reikia laiko persitvarkyti ir priprasti prie naujo rėžimo. Jei jaučiatės prastai ilgiau nei savaitę, rekomenduojama grįžti prie įprasto maitinimosi rėžimo ir apsilankyti pas gydytoją. Gal būt turite sveikatos sutrikimų, apie kuriuos iki tol tiesiog nenumanėte.  

Jei sunku iškęsti neužkandžiaujant ir nuolat jaučiate alkį, rekomenduojame papildomai vartoti maistines skaidulas. Jos padeda numalšinti alkį, sumažina pilvo pūtimą, gerina žarnyno darbą ir teigiamai veikia virškinimo sistemą. Daugiau apie skaidulas ir jų naudą mūsų organizmui galite paskaityti mūsų ankstesniame tinklaraščio straipsnyje 

Jeigu kyla klausimų ar norite pasikonsultuoti, darbo dienomis galite susisiekti su mumis tel. +370 624 04667